30 stycznia 2015

Troje dzieci praprababki Franciszki

Waleria, Józef i Leon to troje dzieci mojej praprababki Franciszki Hom i Michała Himowskiego


Średnie dziecko czyli Józef był ojcem mojego dziadka Kazika i dziadkiem mojej mamy. Z ustnych przekazów mojej babci Loli ( Eleonory Jawor) żony Kazika wiedziałam, że jej teść Józef miał siostrę i brata. Walerię i jej rodzinę we Francji odszukałam posługując się zdjęciem zrobionym w Louviers. Zdjęcie wysłałam pod domniemane adresy meilowe osób o nazwisku Smetek (tak nazywał się mąż Walerii) i w niedługim czasie dostałam pozytywną odpowiedź, że osoby na zdjęciu zostały rozpoznane przez francuską rodzinę mieszkającą w Normandii.



Na zdjęciu zrobionym około 1939 roku siedzą Edward Smętek i Waleria Himowska, stoją natomiast ich syn Longin i moja praprababka Franciszka (mama Walerii). Z tym małym chłopcem stojącym pośrodku rodziców dziś jestem w stałym kontakcie. Piszemy do siebie na Facebooku, rozmawiamy via Skype, a nawet spotkaliśmy się w Krakowie. Paul pozdrawiam Cię serdecznie!

Dla kontrastu jeśli chodzi o najmłodsze dziecko mojej praprababki czyli Leona Himowskiego faktów jak do tej pory udało mi się zebrać niewiele. Mam jego akt urodzenia stąd też wiem, że urodził się w Rudnikach parafii Włodowice, podobnie jak Waleria. Co ciekawe Józef urodził się w Zawierciu parafia Kromołów. Na akcie urodzenia sporządzonym w 1900 roku napisano, że ojciec Michał Himowski w Rudnikach przebywał czasowo, natomiast na marginesie znalazła się informacja o ślubie Leona, który zawarł 19 czerwca 1921 roku w Zawierciu z Genowefą Makieła. Oprócz aktu urodzenia mam jeszcze kopię listu Leona do siostry datowaną na rok 1960. Leon i Genowefa mieli dwie córki Janinę i Helenę. Tak przynajmniej wynika z zapisków na odwrocie zdjęcia, które posiadam.



 Na zdjęciu Genowefa z córkami,  a na zdjęciu poniżej... Nie jestem pewna. W rodzinie mówiło się, że to również córki Leona i Genowefy, ale to chyba niemożliwe... Zdjęcie powyżej jest zrobione gdzieś ok. 1926, natomiast na poniższym zdjęciu kobiety też mają stroje z lat dwudziestych. Więc coś tu się nie zgadza...



Jeszcze jedno zdjęcie z roku 1962  które posiadam to podobno sam Leon Himowski i Genowefa z domu Makieła, oraz jedna z córek - co do tego nie mam jednak pewności.



Posiadam jeszcze dwa adresy z Zawiercia gdzie prawdopodobnie mieszkał Leon z Genowefą i córkami



Wydawać by się mogło, że posiadam dość dużo informacji jednak tej rodziny i jej  potomków nie udało mi się znaleźć do tej pory. Leon prawdopodobnie zmarł w Zawierciu w 1966 roku, kiedy i gdzie zmarła Genowefa nie wiem, nieznany jest mi również los córek.  Ślub odbył się w Zawierciu w 1921 więc w której obecnej parafii go szukać ? Gdzie szukać aktów zgonu i gdzie szukać córek ?

1 komentarz:

  1. Zawiercie otrzymało prawa miejskie w 1915 r., zatem od tego roku można otrzymać dokumenty w Urzędzie Stanu Cywilnego w Zawierciu. Wcześniejsze dokumenty w kościele p.w. św. Ap. Piotra i Pawła w Zawierciu(obecnie bazylika mniejsza), powstała w 1903 r. Jeszcze wcześniej mieszkańcy Zawiercia należeli do kościoła p.w. św. Mikołaja w Kromołowie (obecnie dzielnica Zawiercia)i tam należałoby szukać dokumentów. Czasem kościół przekazuje dane z ksiąg do archiwum państwowego (Katowice), więc można sprawdzić, chyba da się przez Internet.

    OdpowiedzUsuń