9 lutego 2015

Himowscy z Koniecpola i Kruszyny - część 1

Nasza genealogia nie jest genealogią rodzin szlacheckich, a przynajmniej na razie nic mi o tym nie wiadomo. Wśród 1462 osób odkrytych do tej pory przeważają chłopi. Wydaje się Wam, że to mało interesujące? Otóż nic bardziej mylnego. Każda rodzina to odrębna historia, naznaczona liczbą dzieci, czasem sporą liczbą śmierci tych dzieci i ciężkim jak sądzę trudem dnia codziennego. Niektóre historie są odkryte bardziej, inne zaś mniej w zależności od zgromadzonych informacji. Wśród tych chłopskich istnień, w trakcie moich poszukiwań i nie tak całkiem dawno, znalazła się - ku mojemu zaskoczeniu - również wyższa warstwa społeczna czyli mieszczanie, a konkretnie mieszczanie z Koniecpola i Kruszyny.

Ta część mojej rodziny to przodkowie mojego dziadka macierzystego Kazimierza Chimowskiego. Są to Himowscy z Koniecpola , a wcześniej Hymowscy z Kruszyny. Jak widzicie nazwisko dziadka uległo przekształceniu i z mojej dotychczasowej wiedzy wynika, że stało się tak przy zapisie aktu ślubu w roku 1950. Ksiądz zapisał nazwisko przez "Ch", natomiast moi dziadkowie podpisywali się przez "H".

Himowscy to dość rzadkie nazwisko, jednak gdy odkryłam, że pochodzą oni z Koniecpola, okazało się, że było ich tam całkiem sporo. Moim najbardziej odległym przodkiem w tej rodzinie jest Wincenty Hymowski pochodzący prawdopodobnie z Kruszyny, który do Koniecpola przybył po urodzeniu swojego piątego dziecka Kazimierza. Wincenty ożenił się z Petronelą Szadkowską, córką Mateusza i Katarzyny w roku 1793. Ślub odbył się w Kruszynie


Udało mi się odnotować dziesięcioro dzieci tej pary. Na poniższym wykresie są przedstawieni wraz z małżonkami


Franciszek Michał Himowski i następne dzieci urodziły się już w Koniecpolu. Wynika z tego, że Wincenty wraz z Petronelą przyjechali do Koniecpola między 1805 a sierpniem 1806 roku.

Przeglądając akty urodzenia i śmierci pierwszych dzieci Wincentego i Petroneli stwierdziłam, że stali oni chyba troszkę wyżej w hierarchii społecznej Kruszyny. Wynika to z zapisów w tych dokumentach. Na przykład w akcie chrztu Jacka Himowskiego jako rodzice chrzestni figurują Walenty Tomaszewski, ekonom z Lgoty i  wielmożna pani Marianna Czyżkowska, burgrabianka lub burgrabina.

Akt chrztu Jacka Himowskiego


 Z kolei pierworodny Wincentego czyli Wojciech Piotr został pochowany w kruszyńskim kościele pod wielkim ołtarzem "sub ara majori", a było to miejsce na pochówki członków między innymi rodzin rzemieślniczych.

Akt zgonu Wojciecha Piotra Himowskiego


W owych przypuszczeniach utwierdził mnie artykuł Pana Sławomira Worwąga Zapomniane krypty w kościele w Kruszynie... Obecnie groby te nie istnieją, a może istnieją tylko o tym nie wiemy...


cdn.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz