20 lutego 2016

Wilczyńscy w mojej genealogii

Śmierć mojego Taty Stefana i wpisanie tego faktu do drzewa genealogicznego naszej rodziny, skłania mnie do pewnego podsumowania tego, co dotychczas udało mi się zgromadzić o Wilczyńskich.

Powyżej Taty mam odnotowanych pięć pokoleń, a najstarszym odnalezionym przodkiem jest w tej linii Augustyn Wilczyński (Wilczek) ur. około 1782 roku. Wiadomo z całą pewnością, że Augustyn miał dwie żony: Mariannę Teper ur. również ok. 1782 roku i Konstancję Kmieć ur. ok. 1796. Moi Wilczyńscy pochodzą z tego pierwszego małżeństwa. Nie wiem, kiedy Augustyn wziął ślub z Marianną, z pewnością jednak mieli troje dzieci o imionach:

Adam Stefan (ur. 1812)
Jan Nepomucen (ur. 1814)
Dorota (ur. 1819)

Prawdopodobnie  przed Adamem Stefanem, przed rokiem 1812 urodził się syn o imieniu Stefan, ale muszę to jeszcze sprawdzić.
Pierwsza żona Augustyna, Marianna, zmarła w roku 1819 w Sulmierzycach rodząc swą córkę Dorotę. Sam Augustyn natomiast umarł jako ubogi, w miejscowości Syski (Parafia Srock) w roku 1830.

Poniżej akty zgonu Augustyna i Marianny:




Nasza linia Wilczyńskich wywodzi się od najstarszego syna Augustyna, czyli od Adama Stefana, który w roku 1836 ożenił się z Marianną Myśliwiec z Dąbrowy Widawskiej, córką Jędrzeja i Justyny z Matysiaków. Adam Stefan i jego żona Marianna nie cieszyli się długim życiem. W roku 1839 z tego związku urodził się mój prapradziadek Stanisław Wilczyński, natomiast dwa lata później w wieku 29 lat zmarł jego ojciec Adam Stefan. Nie doczekał tym samym narodzin swojego drugiego dziecka, córki Agnieszki w styczniu 1842 roku. Po tych wydarzeniach za nieco ponad rok umarła matka dzieci, Marianna mając lat zaledwie 26, a ponownie za rok dwuletnia Agnieszka. Oboje małżonkowie zmarli w Dąbrowie Widawskiej.

Syn Adama Stefana i Marianny jest moim prapradziadkiem.  Stanisław ur. w 1839 roku w Dąbrowie Widawskiej również był dwukrotnie żonaty. Po raz pierwszy z Salomeą Irkowską (Irek) córką Fabiana i Katarzyny Bednarek w roku 1862 w Parafii Widawa, a po raz wtóry z Franciszką Gatkowską ur. w Hucie Dymkowskiej. Ślub odbył się w roku 1872 w Parafii Lututów.

Dzieci Stanisława:

Z pierwszego małżeństwa:

Szczepan (ur. 1862)
Marianna (1866 - 1875)

Z drugiego małżeństwa:

Józef (ur. 1873)
Marianna (ur. 1876)
Michał (1879 - 1957) mój pradziadek
Jan (ur. 1882)

Podczas narodzin Jana, Stanisław pracował jako stajenny w folwarku w Łyskorni.

Kolejne pokolenie to mój pradziadek Michał ur. w Piaskach, w Parafii Lututów w roku 1879. To już trzeci Wilczyński, który ożenił się powtórnie. Pierwszą żoną była Julianna Wojciechowska urodzona w 1885 roku w Niemojewie (Parafia Lututów). Zmarła po roku 1915 w Niemczech (dotąd nie wiem gdzie dokładnie). Ze związku Michała i Julianny, zawartego w roku 1906 w Parafii Lututów, urodziło się pięcioro dzieci, w tym mój dziadek Stefan Wilczyński):

Marianna Wilczyńska (ur. 1907 r.) w Alt Zehsdorf (Parafia Frankfurt)
Helena Wilczyńska (ur. 1911 r.) w Niemojew (Parafia Lututów)
Józef Wilczyński (ur. prawdopodobnie w 1913 roku w Niemczech - gdzie dokładnie, nie wiem)
Stefan Wilczyński (ur. 1915) w Klein Dohren (Parafia Liebenburg)
Leokadia Wilczyńska (ur. 1916) w Klein Dohren (Parafia Liebenburg)

Po roku 1915 -1916, po śmierci pierwszej żony Julianny, Michał ożenił się ponownie z Anną Kołodziejczyk ur. w Parafii Gidle w 1895 r. Z tego związku pojawiło się dwoje dzieci:

Bolesław Wilczyński (ur. 1923) w Rehnsdorf
Stanisława Wilczyńska (ur. 1926 r.) w Parafii Lututów

Michał Wilczyński - mój pradziadek

Michał Wilczyński z drugą żoną Anną Kołodziejczyk 

Stefan Wilczyński, czwarte dziecko Michała i Julianny, to mój dziadek, ojciec mojego Taty (również Stefana) Z babcią Florentyną ur. 1926 doczekali się dwójki dzieci: Stefana i Marianny.

Stefan z przyrodnim bratem Bolesławem

Stefan Wilczyński (dziadek)


Moją genealogię Wilczyńskich zamyka Tata, również Stefan. Mój brat Michał i ja mamy córki, więc linia Wilczyńskich na nas się kończy.

Na koniec jeszcze ciekawostka. Wszystkie daty dzienne zgonów moich przodków Wilczyńskich zawierają w sobie wyłącznie cyfrę 1 lub/i 2 w różnych kombinacjach (21, 12, 12, 1, 11) Jedynie Tata zmarł w dniu 15.

Stefan Wilczyński
(1947 Sekursko - 2016 Sosnowiec)



9 komentarzy:

  1. Niesamowitą pracę Pani wykonała. Dziękuję, bo i dla mnie to bardzo wzruszające i osobiste. Pozdrawiam wnuczka Bolesława

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za docenienie moich poszukiwań. Cieszę się, że mogę się tą wiedzą podzielić z członkami mojej rodziny. Również pozdrawiam wnuczkę Bolesława, tylko nie wiem którą :)

      Usuń
    2. Brygidę - córkę najmłodszej córki Bolesława

      Usuń
    3. Witam serdecznie :) Cieszę się, że tu zaglądasz :)

      Usuń
  2. Piękna praca. Wiem ile wysiłku, czasu ,cierpliwości i pieniędzy kosztuje zrobienie drzewa genealogicznego.Robiłam drzewo wspólnie z kuzynkami wyszukałyśmy naszych przodków od 1668 roku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super bardzo dziekuje jestem prawnukiem Anny Kołodziejczyk i wnukiem Stanisławy Wilczyńskiej pozdrawiam Romek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, super! Serdecznie pozdrawiam:) I chętnie prosiłabym o kontakt na meila albo FB bo od Stanisławy i Jana mam wpisanych pięcioro dzieci, ale wnuków już nie mam. Chętnie bym dopisała

      retrostyl@gmail.com albo https://www.facebook.com/daria.wilczynskazieba

      Usuń
  4. Ciekawostka z tymi datami. Przybrana siostra Stefana- Stanisława, zmarła 21.04.2018 - już po napisaniu przez panią tego tekstu. Pozdrawiam serdecznie Brygida- wnuczka Bolesława

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam i dziękuję za datę zgonu Stanisławy. Już dopisuję do drzewa. Faktycznie ciekawostka z tym datami.

      Usuń