18 lipca 2020

Małoszyce i Otola

Małoszyce

Podczas wycieczki do Koryczan w gminie Żarnowiec poczyniłam mały genealogiczny rekonesans w miejscowości w której urodziła się moja prababka Anna z matki Kruszyńska. Z matki ponieważ ojciec nieznany. Nie było to w Koryczanach, a w pobliskich Małoszycach. Nie chciałam fotografować ludziom ich domostw, dlatego zdjęcia zrobiłam bardziej krajobrazowe. Niemniej jednak zauważyłam tam jeszcze bardzo dużo starych, drewnianych domów, istniejących niezależnie od postawionych obok nowych "rezydencji". Wieś jest typową ulicówką z domami ustawionymi frontem do drogi. Nie miałam czasu aby pójść na jakiś dłuższy spacer, ale wieś - o czym informuje choćby Wikipedia - ma też inne części. W Małoszycach urodziła się moja prababka Anna Kruszyńska, oraz jej siostra Stanisława. Nic więcej nie wiem o innych, ewentualnych dzieciach ich matki Marianny Kruszyńskiej. Co więcej wydaje mi się, że zawsze była panną i miała tylko te dwie córki. Chrzest dziewcząt odbył się w parafii Szczekociny, bo tak Małoszyce przynależały w roku 1900 (Stanisława) i w 1903 (Anna).

Akt urodzenia Stanisławy



Stanisławę zgłosiła w parafii akuszerka Zofia Skrzypiciel z Małoszyc, a rodzicami chrzestnymi byli Jan Kruszyński (podejrzewam, ze to brat matki) i Julianna Dudek (nie wiem czy nie spokrewniona z Wiktorem Dudkiem, drugim mężem mojej prababki Anny).  Marianna Kruszyńska urodziła Stanisławę będąc osoba niezamężną.

Z aktem urodzenia mojej prababki Anny było więcej zabawy tzn. nie chciał się odszukać od razu o czym pisałam już tutaj: W końcu znalazłam Prababcię. Czy to przypadek? Anna została zapisana w indeksie jako Anna Skrzypiciel, po prostu powiązano jej nazwisko z osobą zgłaszającą, którą była wyżej już wspomniana akuszerka z Małoszyc Zofia Skrzypiciel jako że ojca nie było. Problemem było też wcześniej miejsce urodzenia nieprawidłowo zapisane w akcie zgonu jako Małoszyn a nie Małoszyce.

Akt urodzenia Anny i jej fotografie


Rok ok. 1919

Rok ok. 1943 lub nieco po
Wspomniany już wcześniej Jan Kruszyński w parafii Szczekociny również zgłosił urodzenie w Małoszycach dwóch jego synów: Stanisława i Bolesława. Ich matką była Józefa Marzec. Chętnie nawiązałabym kontakt z potomkami Jana, bo z pewnością jesteśmy spokrewnieni.

Zdjęcia Małoszyc











Tutaj więcej o historii Małoszyc oraz stare zdjęcia miejscowości.

Otola

Z drugą miejscowością, którą odwiedziłam związana jest rodzina Kępskich czyli przodków mojej Babci od strony Taty. Jeden z najstarszych Kępskich w moim drzewie, urodzony w roku około 1756 Wojciech Kępski był w roku 1809 owczarzem we dworze w Otoli. Zresztą prawie wszyscy mężczyźni z mojej rodziny Kępskich parali się tym zajęciem. Dlatego tak trudno ich było znaleźć, ponieważ wędrowali od dworu do dworu. Niektórych odnalazłam całkiem przypadkowo. W moim drzewie mam odnotowanych pięcioro dzieci Wojciecha Kępskiego i Ewy Hetman (Hetmańczyk).

  • Wojciech Kępski
  • Maryanna Kępska
  • Anna Kępska
  • Zofia Kępska
  • Barbara Kępska

Maryanna i Anna brały ślub w tym samym dniu w Otoli (Parafia Rokitno) 21 listopada 1809 roku
  • Marianna Kępska i Jan Legięza 
  • Anna Kępska i Kacper Świerczyna 
  • Barbara Kępska i Kazimierz Kabała - 27 stycznia 1816

Syn Wojciech również żenił się z Teklą Miklaszewską pochodząca prawdopodobnie z Otoli tam właśnie w listopadzie 1806 roku. 


Dwie córki Kacpra Świerczyny i Anny Kępskiej również urodziły się w Otoli (Parafia Rokitno):
  • Tekla Świerczyna - ur. 7  września 1811
  • Maryanna Świerczyna - ur. 28 lipca 1813

Obecna Otola w moim subiektywnym odczuciu jest mniej urokliwa od wspomnianych wcześniej Małoszyc. Charakterystyczną cechą tej miejscowości są stare przydrożne figury i krzyże.









Pod tym linkiem więcej o dawnej Otoli.

Post Scriptum

Żeby było ciekawiej po tej wycieczce do Małoszyc prawdopodobnie znalazłam przodków mojej praprababki Marianny Kruszyńskiej. Nie mam stuprocentowej pewności potwierdzonej przez niezdobyte jeszcze metrykalia, ale wszystko wskazuje że to oni. Czy to nie dziwne? Zanim tam nie pojechałam nie mogłam ich znaleźć...  To nie jedyna moja gałązka genealogiczna odszyfrowana w taki sposób. Ukryci do tej pory przodkowie objawili mi się dopiero wtedy jak ich "odwiedziłam".

1 komentarz:

  1. Małoszyce, Otola i Szczekociny to rodzinne strony moich Rodziców. Tam również spędziłem większą część dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń